[RC] Lampář | D. M . Cornish

Kniha: Lampář
Spisovatel: D. M. Cornish
Nakladatelství: Fragment
Vazba: Brožovaná
Počet stran: 565
Žánr: fantasy
Série: Tetování Krví (2.)

Nalezenec s dívčím jménem Rosamunda přežil nebezpečnou cestu do Železné bašty a stává se lampářským učněm. Na výcvik do pevnosti přijíždí také mladá lampářka Threnody.
Její vzdorovitá povaha je chlapci sympatická a okamžitě v ní nachází spřízněnou duši. Společně prozkoumávají podzemní chodby pod pevností a zjišťují, že se v nich odehrávají podivné a nekalé věci. Výcvik nováčků je předčasně ukončen a Rosamunda se musí stěhovat na odlehlé a velmi nebezpečné místo. Do malé pevnosti nedaleko Krvavého močálu. Teprve tam, mezi ostřílenými chlapíky, kteří denně čelí útoku zabijáckých bestií, začíná skutečná a těžká služba.
Přežije Rosamunda tuto nelehkou zkoušku, nebo se stane jen další položkou na seznamu mrtvých?
2. díl strhující fantasy trilogie plné akce, napětí a nečekaných zápletek, která uchvátila čtenáře po celém světě. Do detailů propracovaný fantasy svět vás ohromí, uhrane, okouzlí…


Hlavním hrdinou je Rosamunda a už jsem v druhém díle asi přehlédla věk, zkrátka absolutně netuším, kolik by mu mohlo být, ale podle chování tipuji tak deset I přesto jsem neměla sebemenší problém se do postavy vžít, i když se mi zdál, že je dětinský a takový 'hloupý'. Označení Young Adult je v tomto případě nepřesné, protože hlavní hrdina by se hodil spíše do knihy pro mladší čtenáře.
Threnody je kapitola sama o sobě. Někdy je protivná jako komár a někdy by se nad ní nejraději člověk rozplynul.


flyEFAutor stvořil opravdu zajímavý a originální svět, že klobouk dolů, to nemohu odepřít!Celý svět, povolání a jména mají svou logiku a promyšlenost. Je tolik slov, které si musel autor vymyslet, protože doteď neexistovali. Troufla bych si říct, že se autor inspiroval u J. R. R. Tolkiena, protože Polokontinent a Středozem … nenápadně podobné v pointě. Co se týče mě a promyšlenosti toho světu, jsem spokojená. Já nepotřebuji mít všechno do detailu přesné, aby vše sedělo stačí mi nějaké ty základy a pak hodnotím podle děje. Věci i postavy jsou opravdu nádherně popsané a i ty nejmenší detaily nakonec dávají ve výsledku logiku. Ale něco mi tu chybí, svět je to dobrý, ale kdyby bylo něco popsané více, více by se rozvedly třeba tradice, bylo by to hned o to lepší..

Ze začátku čtení, když jsem se seznamovala s touto docela tlustou knihou, jsem se popravdě trochu nudila. Z minulého dílu jsem si pamatovala, jak sem se hned dostala do děje a nic se nevleklo, ale v Lampáři jsem trochu tápala a z prvních stran jsem toho moc neměla, protože bych je nejraději všechny přeletěla. Naštěstí se pak opět objevila Evropa, Rosamunda se dostal do podzemí a příšery konečně začala ohrožovat obyvatele Železné bašty. Pak jo, pak jsem se už nenudila a četla na jeden nádech. V zápletce není usazen nějaký akční děj, ve kterém se sekají hlavy, stříká krev a možná za to jsem i ráda.

Pojem 'novodobá fantasy' je mylná, protože tohle je stylem podobné těm starším druhům, které kdysi psal Tolkien. Celkově se mi svět Cornishe zdál jako trochu předělaný svět Tolkiena. Někomu by to mohlo vadit, mě to ještě více pohánělo vpřed.
Jediným akční úsekem tu byla finální bitva mezi příšerami a Lampáři ve třetí části děje. V tu chvíli bych řekla, že něco málo akce to má, ale ve většině je to spíše napínavý.

Styl autora, jak už jsem uváděla, je podobný Tolkiena, takže pokud se vám Lord of The Rings nebo Hobbit zalíbil, mohl by se vám zalíbit i Lampář. Někdy mi připadala jako pohádka pro děti a to si nedělám srandu. V některých pasážích jakoby to vypadlo z nějaké knížečky, ale osobně bych to asi nedala dětem. Přece jen je tam spousty scén s mrtvolami, pak ty divné slova, při kterých jsem někdy ani já nevěděla.

Nemám ráda neuzavřené konce a v tomto případě dvojnásobně, protože zrovna, když jde opravdu o hlavu, tak je jednoduše konec druhé knihy a adios, příští díl až v září. Každopádně si myslím, že konec by nikdo nečekal, je hodně zajímavý a po něm vám v hlavě zůstane několik otázek ohledně Rosamundy a Rosamunerlinga... kdo to vlastně je?
Na atraktivitě knize přidává i sto stránková příloha s rozpisy dnů, prací, slovníček pojmů, ze kterých by se snad mohla složit i celá kniha. Kromě toho každou kapitolu provází nádherný styl kreseb od autora.

"Krátký úsek cesty směrem na východ od Železné bašty do Baráčku byl považován za nejsnadnější služební rajon - a většinou tomu tak bylo.
str. 15
Lampář je napínavé fantasy dílo, které se může zdát jako kniha z těch starších dob, kdy ještě i Tolkien teprve psal své první řádky. Cornish dokázal napsat opravdu nádherný svět, který nepostrádá logiku a vše má své cenné místo mezi řádky. Napínavou četbu doplňují zajímavé ilustrace na začátku každé kapitoly a ještě zajímavější slovník pojmů s přílohou, která obsahuje asi sto stran. Místy dětinské chovaní hlavního hrdiny dokážete odpustit po nečekaném a zvratovém konci. I přesto říkám, že jde spíše o oddychovou četbu pro nenáročného čtenáře fantasy...

9,5/10
Něco tomu chybělo, nějaký švih, co by vyhnal děj dopředu. Svět je to dobře zpracovaný, zápletka začíná gradovat, ale co dál? Doporučuji hlavně pro ty, co mají raději starší fantasy a nebojí se označení Young Adult.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.


____________________________________
Instagram | Facebook | Ask
Anika Rodriguez 

0 komentářů:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a nezapomeňte mi tam hodin i link na váš blog, ať se též zabavím :3

Používá technologii služby Blogger.
 

Instagram

Spolupracuji

GbVxn.jpg

V zájmu spolupráce mě najdete na e-mailu:

AnikaRodriguez@seznam.cz

Pravidelní čtenáři