Kukuřičný město [RC]


Kniha: Kukuřičný město
 Spisovatel: Andrew Smith
Nakladatelství: Host
Vazba: pevná s přebalem
Série: X
Počet stran: 353

Sex, skejty, cigára a kudlanky. Výstřední, originálně absurdní příběh o dospívání a konci světa.
Šestnáctiletý Austin je posedlý zaznamenáváním událostí. Ve svých svérázných zápiscích vypráví, jak on a jeho nejlepší přítel Robby způsobili konec lidstva, když v malém americkém městečku omylem probudili nezastavitelnou armádu. Armádu obřích kudlanek, které zajímají jen dvě věci: jídlo a sex.
Jenže kromě tohohle politováníhodného faux pas trápí Austina horší problém. Je zamilovaný do své přítelkyně Shann, ale možná taky do svého kamaráda Robbyho. Hormony blázní a ničemu nepomáhá, když se ukáže, že nakonec bude na Austinovi, aby zachránil svět. Jaké to je, když je vám šestnáct, honí vás geneticky upravení hmyzáci a přitom milujete dva lidi?
To jsou dějiny. To je pravda. Přichází konec světa a nikdo o tom nemá ani tušení. Chápete, ne?

http://nd06.jxs.cz/424/194/cad6d5a35a_96110216_o2.png


Spíše deníčková kniha vypráví osudy dospívajícího puberťáka, který patrně neví, co vlastně chce. Má svou dívku, kterou miluje, a má také svého nejlepšího přítele, kterého taky - miluje, i když tím si není tak plně jistý. Bohužel všechno se stane v jeden den, kdy mu parta kluků jako obvykle nabouchá. Jakoby těch problémů ve svým životě neměl dost, začnou se do městě potulovat děsivé obludy, které mají rády jen dvě věci - žraní a rozmnožování. 



Post- apokalyptické knihy jsou v poslední době hodně oblíbené, ale pokud očekáváte klasický příběh o tom, jak mladí kluci zachrání celý svět před hrozící apokalypsou, tak se krutě mýlíte, protože o to v knize vůbec nejde.
Kukuřičný město je kniha téměř celá o tom, kterak Austin chce poznat svou orientaci, o dospívání a o jednom velkém problému. Když už jsme u Austina, havním hrdinovi této knihy, mohli by jsme se nad ním chvíli pozdržet.
Austin je šestáctiletý kluk, který žije na úplným zapadákově v Iowa. I když je mu teprve šestnáct, kouří, pije alkohol a nejčastěji myslí na to, jak si užívá se svou holkou Shann. Celkem 'sympaťák', nemyslíte?
On a Robby jsou dvěmi hlavními postavami této knihy, zachárnci a přitom i téměř viníky. Nevím, jak ostatním, co knihu v rámci společného čtení, připadali, ale u mě moc obdivu nepobrali. Už jenom z té realistické stránky. Šestnáctiletí kluci myslí v jedom kusu na sex a kouří, dejme tomu, ale že by dělali takový hovadiny a byli tak nepříjemní jak se mě zdáli, to se mi nechce věřit. Austin byl dle mého jen opravdový chudáček a to můj názor nezmění i fakt, že stále neví, co vlastně chce. Z hlavní postavy se náhle stala téměř neoblíbená. Nadruhou stranu jsem si zamilovala Shannon. Ta holka mě opravdu bavila, nedivím se jí, že postupem času už nechtěla mít cokoliv společného s Robbem a Austinem.
 ***
Krajina, do které je kniha zasezena, mi neuvěřitelně připomíná ty béčkové horory z šedesátých let, které ve směs byly všechny jen o nějakých zmutovaných pakobylkách, které se snaží zničit svět a přitom se dostatečně rozmnožit. Zkrátka mi to připadalo až příliš absurdní, co se týče tématu, co si spisovatel vybral.




Bohužel, u téhle knihy nejsem příliš ráda a to nesnáším, když musím mluvit zle o knize. Kukuřičný město mi vůbec nepadlo do noty. Co o to, styl psaní a rychlost, kterou se vše řídí, je dobrá. Kniha má spád, má svoji čtivost a trocha té divnosti ji nechybí, ale něco mi tak chybělo. I když se řadím taky do té mladší vrstvy dospívajících, kniha ve mě nezanechala příliš velká přesvědčení. Zdá se mi to všechno až moc k neuvěření, což je věc, která může totálně potopit i dobře napsanou knihu. Neříkám, že by ji spisovatel měl napsat jako Tolkien Hobita, ale méně sprostých slov a  nechutných představ bych ocenila nejvíce.
Když se na to tak s odstupem času dívám, tak ale musím říct, že kniha má nějaké své kouzlo, kterém mě donutilo přečíst jí v tak krátké době. Je to přinejmenším zajímavá kniha plná myšlenek, co si takový šestnáctiletý kluk, který stojí na pokraji rozhodnutí, myslet. Po většinu času jsem přemýšlela o Robbově sexuální orientaci více než o příběhu. Zajímalo by mě, zda to byl jeden z účelů, donutit čtenáře, aby se zapřemýšlel nad tímto  někým viděným problémem....

 "Někde jsem četl, že lidský bytosti jsou geneticky předurčený k tomu, aby zaznamenávaly dějiny."

Ještě nikdy jsem se s podobně napsanou knihou nesetkala a beru tuto zkušenost s tímto žánrem jako užitečnou pro příště. Z jedné strany mě Kukuřičný město fascinuje svým příběhem, kterým mě nenudil, jak bych si myslela. Je pravda, že je to psáno s velice divnými frázemi a někdy i zvrácenými myšlenkami, ale to a další věci si čtenáře dokážou udržet u stránek.

Kukuřičný město je podivně vyhlížející kniha o dospívání jednoho kluka, který evidentně netuší, jak se jeho život bude ubírat dál. Hlavně když je jeho nejlepší kamarád trochu na kluky. Děj se zasazen a propleten s prvky starých nebo i  černobílých hororů, a přes to si myslím, že si najde své čtenáře, kteří se do knihy zamilují. I přes mé ve směs negativní nebo neutrální názory chci knihu doporučit. Už jen fakt, že jsem ji prakticky za noc přečetla z ní dělá dobře napsanou...
56%
Něco více mi tam chybí. Pozadí jako z béčkového hororu, ale dobře napsané, i když kapku absurdní. Přesto jí dávám přes půl z celkových 100%..


 Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Host
post signature

1 komentářů:

  1. Odpad. Asi tak jí hodnotím já. Ale moc se mi líbí tvá recenze :). Ještě, že jsem dostala jen recenzák. Za tohle vyhodit prachy? No fuj.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a nezapomeňte mi tam hodin i link na váš blog, ať se též zabavím :3

Používá technologii služby Blogger.
 

Instagram

Spolupracuji

GbVxn.jpg

V zájmu spolupráce mě najdete na e-mailu:

AnikaRodriguez@seznam.cz

Pravidelní čtenáři