Oběť Molochovi [RC]





Oběť MolochoviKniha: Oběť Molochovi
Spisovatel: Asa Larsson
Nakladateství: Host
Typ knihy: hardback
Počet stran: 320
Série: Rebecca Martinsonová (5.)
Neohrožená právnička Rebecka Martinssonová se vrací. Muž rozpáral medvědí břicho a zamumlal: „Co to sakra sežral?“ Najednou se vztyčil. Úplně zesinal. V lese se rozhostilo ticho. Nenarušil ho ani vítr, ani ptačí zpěv. Zdálo se dokonce, že les zadržel dech.
Lovecká výprava našla v žaludku medvěda lidský palec. Několik měsíců nato je doma zavražděna Sol-Britt Uusitalová. Rebecka Martinssonová a kirunští policisté začínají vyšetřovat případ, který na první pohled vypadá jako vražda ze žárlivosti nebo zášti. Když je Rebecka z případu odvolána a nahrazena protivným prokurátorem Carlem von Postem, rozhodne se vzít si nevybranou dovolenou. Nedokáže Sol-Brittinu vraždu pustit z hlavy, stát stranou a nechat vyrůstat sedmiletého Sol-Brittina vnuka bez rodiny a příbuzných, aniž by se dozvěděl, co se stalo jeho babičce.
Spolu s vyšetřováním vraždy a policejní prací vyplouvá na povrch starý příběh Hjalmara Lundbohma, kirunského podnikatele z počátku minulého století, a jeho milostná aféra s krásnou učitelkou Elinou Petterssonovou. Přítomnost je propojena s dávnými událostmi více, než se zdálo. 







Medvěd hnědý  Pro  někoho již pátá možnost objevovat další smyslný styl autorčina psaní, pro mě však první seznámení, které se dle mého vyvedlo. Příběh z  městečka na samém severu Švédka vás zavede zavede do tajemných a kriminálních případů, které si na svůj krk vezme poměrně mladá vyšetřovatelka Rebecca Martinssonová, a to již po páté v řadě. 
Rebbeca dostává do rukou případ několika naprosto nápadných umrtí příbuzných malého Marcuse, kterému najednou zemřela babička. Nikdo jiný mu však už nezbývá, matka ho nechce, dědečka někdo zřejmě zastřelil. Rebecca to zoufale chce vyšetřit a přijít tomu na kloub, protože jenom tak se ten kluk dočká klidu. Jenže najednou jí případ vytrhne z ruky její otravný kolega Van Post. Případ je přecejen případ, ale co když najednou začnou útočit i na mladého Marcuse? Co po něm, ksakru, chtějí?!

***

Upřímně jsem netušila, co mám od knihy očekávat. Anotaci jsem četla a dokonce jsem několikrát i ukázku, ale stále jsem si nemohla na nic vzpomenou a nic si nemohla vybavit. Něco málo mi říkalo, že půjde o další krimi román, ve kterém se bude něco motat kolem rituálů, protože Moloch je bůžek, kterému se obětovávaly děti v touze po bohatství. Ale na druhou stranu knihu napsala žena a já se ještě doposud nesetkala s kriminálkou napsanou ženou. 
Jak já jsem se spletla! Opravdu jsem neměla knihu odsuzovat jen podle mých pocitů a podle vzhledu, protože jakmile jsem se začetla, objevila jsem mnohem lepší příběh od skvělé autorky. Asa Larsson mě ohromila jejím působivým psaní. Její styl se mi naprosto zalíbil! Žádné brurtální detaily jako například u knih spisovatelů Jeffa Linseyho nebo Jussi Adlera- Olsena. Popisovala, ale ne všechno a nechala prostor čtenářově fantazii. 
Zkrátka zlatý střed. Spíše než aby rozvíjela děj, tak rozvíjí charakter postav. Více a více mě zaplétala do dialogů, až se někdy zdály přehnaně dlouhé.
Tak jako v každé knize jsem si našla svého hrdinu a svého padoucha. Tím hrdinou byl Kirsten, poměrně mladý, zkušený a přátelský kamarád Rebeccy, který je do ní až po uši zamilovaný. Byl to ten typ postav, kteří by mohli udělat všechno a vy byste mu s hrdostí odpustili. Nadruhou stranu, kam se hrabe hlavní vrah na otravného kolegu Von Posta? Leda tak do země! Ten chlápek vám bude pít krev sotva, co se objeví. 



 "Přečetl jsem Åsu Larssonovou a konečně jsem našel svou královnu detektivek. Kdybych nebyl šťastně ženatý, požádal bych ji o ruku. - Leif G. W. Persson"


V minulé recenzi jsem se pozastavila nad ženskou knižní postavou a opět to udělám. Napsat ženu v knize musí být pro spisovatele velká neznámá, ale pro spisovatelky by to nemělo být tak těžké, ne? Asa Larssonová si s tím poradila a nechala vzniknout chytré, moderní a přitažlivé ženské postavě v tajemném Švédsku. Když se žena chová jako chlap a je drzá na všechny, nepůsobí to hezky a spíše to pije krev. Když se naopak chová jako uječená blond kráska, může to být ještě horší. 
Jediné, co bych si odpustila, bylo chování vůči zvířeti. Četla jsem spousty názorů na její knihy, že jsou plné násilí na zvířatech, ale kromě této scény, kdy jsem se doslova zajíkla, protože jsem to nečekala, si myslím, že autorka musí mít velice hezký vztah k psům. 
A dostala jsem se konečně nakonec. Doteď se to četlo překrásně a působilo to jako slibná krimi. Jenže běhěm pár minut se to kapku obrátilo, protože nastala klasická ukončovací scéna, kdy se vyšetřovatel zaplétá do nebezpečí a nemůže uniknout. 
Jednou se to stát může, dvakrát těžko, ale víckrát... tomu se říká smůla hlavní postavě. 
Do tohoto konce jsem byla šťastná a myslela si, že Oběti Molochovi dám snad 90 a víc, ale ten konec mě zklamal, ne moc, ale zklamal. Hrozná škoda, protože jinak by to byla snad jedna z těch nejlepších, co jsem četla.

"'Co ten pes tak vyvádí' Samuel Johnansson nikdy v životě neslyšel takhle psa výt."

Oběť Molochovi je nadprůměrná až výborná kriminálka, ve které jsem poznala, že se pera chopila žena. Líbí se mi vykreslení minulosti Eliny Petterssonové a pochmurné prostředí, kde Rebecca žije. Dalo by se tomu říkat i základní a poznávací znak švédských románů. Velice mě mrzí, že teprve u pátého dílu jsem poznala, že Asa Larsson je schopná spisovatelka. Rozhodně se netajím, že bych se někdy na předchozí díly nepodívala, to opravdu nehrozí! Má to správný směr, napínavost i čtivost. Mrzí mě, že jsem se dostala až k patému dílu.
Další autor, který mě vyloženě naplňuje. S odstupem času knihu mohu jen a jen doporučit, protože která kniha nemá chybky, že ano?

85%
Jak říkám, něco tomu zkrátka chybělo, nemělo to takový šmrnc na konci, ale abych dala méně, to si netroufnu, protože jde o poměrně dobrý příběh s tajůplnou zápletkou a nezaslouží si mít méně..

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji nakladatelství Host.cz

post signature


0 komentářů:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a nezapomeňte mi tam hodin i link na váš blog, ať se též zabavím :3

Používá technologii služby Blogger.
 

Instagram

Spolupracuji

GbVxn.jpg

V zájmu spolupráce mě najdete na e-mailu:

AnikaRodriguez@seznam.cz

Pravidelní čtenáři